Ville Toivanen - Veneretki Summan reitille 2012

Veneretki Summan reitille kesällä 2012

26.7.2012

Olin luvannut näyttää ulkomaalaiselle kaverilleni suomalaista järviluontoa ja ajattelin sopivaksi matkaksi muutaman päivän veneretkeä Summan reitin ympäri. Lähdimme matkaan Siilinjärven vierasvenesatamasta, josta menin jalkaisin vastaan kaveriani Siilinjärven rautatieasemalle. Siilinjärven vierasvenelaituri soveltuu hyvin miehistön vaihtopaikaksi lähellä rantaa olevan rautatieaseman vuoksi.
Jännevirran silta. Heinäkuussa 2012 vedenkorkeus oli normaalia korkeammalla tasolla. Näin ollen jouduimme pyytämään Jännevirran sillan avausta, mennessämme Siilinjärveltä kohti Kallavettä ja Kuopiota.
Kuopionlahden vierasvenelaituri. Kuopiossa pysähdyimme Kuopionlahden vieraslaituriin ja kävimme katsomassa Kuopion kaupungin rannassa olevia puistoalueita ja ruokkimassa sorsia.
Auringonlasku Hietasalossa. Yöksi menimme Hietasaloon. Meillä oli onnea sillä saimme kylkikiinnityspaikan laiturista. Nimittäin nopeasti mahdaltuvasta hiekkarannasta johtuen laituriin ei käytännössä mahdu kuin vain yksi vene puolelleen.
Auringonlasku Hietasalossa. Illalla saimme nauttia todella upeasta auringonlaskusta.

27.7.2012

Hietasalosta jatkoimme matkaa kohti Saaristokaupunkia kaupassa käyntiä varten ja tämän jälkeen ajoimme matkaa kohti Iivarinsaloon, jossa kävimme mustikassa.
Komeita taloja Saaristokaupungissa. Saaristokaupungissa toteutuu monen suomalaisen unelma asua omakotitalossa järven rannalla lähes kaupungin keskustassa.
Keilakannan silta. Pysähdyimme Keilakannan sillan alla olevaan laituriin kaupassa käynnin ajaksi.
Näkymä Iivarinsalon saunan pesuhuoneesta. Näkymä Iivarinsalon saunan pesuhuoneesta.
Kaatunut mänty Iivarinsalon rannalla. Mennessämme kumiveneellä mustikkaan Iivarinsalon pohjoispäähän, näimme matkan varrella veteen kaatuneen männyn.
Mustikoita. Löytyihän sieltä metsästä lopulta mustikoitakin. Tosin itikoita taisi olla enemmän metsässä kuin mustikoita! Lopuksi kävimme ihmettelemässä saaren pohjoispäässä olevassa retkisatamassa eräällä veneilijällä ollut telttasaunaa. Kuvaa siitä ei valitettavasti tullut otettua.
Auringonlasku Hietasalossa. Iltarusko Kuopion pursiseuran tukikohdassa Iivarinsalossa.

28.7.2012

Iivarinsalosta jatkettiin matkaa kohti Vehmersalmea, jossa käytiin nopeasti kaupassa. Tämän jälkeen jatkettiin matkaa kohti Summan reittiä. Kuivanen. Kuivasen kapeikkoa.
Summan retkisatama Pysähdyimme ruoka ja uimatauolle Summan retkisatamassa.
Riistaveden vieraslaituri. Paikoitellen reitti on todella kapea.
Riistaveden vieraslaituri. Summan jälkeen pysähdyimme seuraavaksi Riistavedellä, jossa kävimme jäätelöllä.
Topin maatilamyymälän suojaisaan laituriin. Illaksi jatkoimme vielä matkaa Muuruvdelle Topin maatilamyymälän suojaisaan laituriin, jossa olimme myös yötä.

29.7.2012

Aamulla kävimme ostoksilla Topin maatilamyymälässä ja jatkoimme matkaa kohti Siilinjärveä.
Maalaismaisemaa. Topin maatilamyymälään johtava tie venesatamasta.
Ville ja mansikkalaatikko Kävin ostamassa Topin maatilamyymälästä luomumansikoita talven varalle.