Veneretki Soisalon ympäri 2010

5.7.2010

Hankin veneelle viime vuonna Suomen merilastusseuran Trossi-palvelun, jonka avulla saa hinausapua lähimpään satamaan venematkan keskeydyttyä. Hankkiessaan Trossi-palvelun liittyy samalla paikallisen järvi- tai meripelastusyhdistyksen jäseneksi. Tapauksessani lähin seura oli Kuopion Järvipelastajat, jonka jäsenten käytössä on myös Kallavedellä Iivarinsalon eteläpäässä tukikohta. Päätimme nyt veneretken aluksi käydä tutustumassa tähän tukikohtaan tarkemmin. Iltapäivällä jatkettiin matkaa Iivarinsalosta Kuopion pursiseuran Suvasvedellä sijaitsevaan Jänissalon tukikohtaan.
Iivarinsalossa Kuopion Järvipelastajien tukikohdassa on betoniponttonilaituri ja peräpoijut.
Iivarinsalon tukikohdan mökki sopii hyvin maisemaan.
Illalla Jänissalon laiturissa.

6.7.2010

Matka jatkui Heinäveden reittiä alas ja illalla tultiin Oraviin, jossa oltiin myös yötä.
Maisemia Kermanjärveltä.

7.7.2010

Matka jatkui Oravista Savonlinnaa, jossa kävin ajelemassa kumiveneellä ja otin samalla muutamia kuvia.
Loma-asuntoja rannalla.
Savonlinnan matkustajasatama.
Minn Kota 35 akkuperämoottori toimi hyvin kumiveneen voimanlähteenä.

8.7.2010

Lähdimme Savonlinnasta kohti Haukiveden retkisatamia. Ensin pysähdyttiin pitämässä uimataukoa Hietasaaren etelärannalla. Tämän jälkeen jatkettiin matkaa Louhisaaren retkisatamaan ja yöksi mentiin Perpulanluhdan retkisatamaan. Kaikki kolme käyntikohdettamme sijaitsevat Linnansaaren kansallispuiston alueella. Sää oli päivällä todella kuuma ja illalla ukkonen jyrisi.
Hietasaaren eteläranta.

Louhisaaressa veneen keulan saa kiinni kalliossa oleviin kiinnityspisteisiin ja perän voi kiinnittää poijuun.
Louhisaaressa avautuu kaunis maisema Haukivedelle.
Perpulanluhdan retkisatama on viihtyisä.

9.7.2010

Matka jatkui Taipaleen kanavalle ja siitä Kaitasaaren retkisatamaan Leppävirralle.
Iltarusko Kaitasaaressa.

10.7.2010

Aamulla ajettiin Leppävirralle Unnukan rantaan ja käytiin kaupoilla. Päivällä jatkettiin matkaa kohti Siilinjärveä. Matkalla pysähdyttiin Kallavedellä Hietasalossa, jonne aurinkoinen sää oli houkutellut paljon ihmisiä rannalle.