Veneretki Puruvedelle 2002

17.7.2002

Tavallisesti olemme tehneet kesän pidemmän veneretken kesäkuun lopussa ja heinäkuun alussa. Kesällä 2002 kuitenkin Tahkon vesireitin avajaiset siirsivät Punkaharjulle menon heinäkuun puolen välin paremmalle puolelle. Hyvät kelit oli tuolloinkin veneillä ja muitakin veneilijöitä oli liikkeellä.
Paimensaari. Lähdimme kotisatamastamme Siilinjärveltä mennen Heinäveden reittiä pitkin Oraviin. Huomasimme jälleen kerran, että tutultakin reitiltä löytyy aina uusia näkemisen arvoisia levähdyspaikkoja. Esimerkiksi menomatkalla pysähdyimme pitämään uimataukoa poikkeamalla Heinäveden reitiltä Paimensaaren retkisatamaan Levälahdelle vievän reitin varrelle. Saaressa on syvä kallioranta, jossa oleviin kiinnitysrenkaisiin saimme veneen keulasta hyvin kiinni. Ankkuriakaan ei tarvinnut veteen laskea, koska rannassa on peräpoijuja kiinnittymistä helpottamassa. Saareen on tehty myöskin luontopolku, jonka kiertäminen kannattaa.

18.7.2002

Veneretkemme toisena päivänä olimme perillä Savonlinnassa Vääräsaaren retkisatamassa.

19.7.2002

Kolmannen päivän iltapäivällä matka jatkui Savonlinnasta Simunanselältä Kotaselälle, jonka rantamaisemat ovat kallioineen kauniita. Jatkoimme Kaukiinselälle, jonka jälkeen reitti alkoi kapenemaan ennen saapumista Kongonsalmeen. Vornonselän jälkeen pysähdyimme Koukkuniemessä olevaan retkisatamaan ruokatauolla.
Koukkuniemi. Tämä retkisatama näytti olevan myös telttailijoiden suosiossa. Jatkoimme matkaa kohti Kangasniemeen vievää, lossia jonka jälkeen saavuimme Riutanselälle. Seuraavaksi päädyimme Hirvolanselälle, joka vaihtuu Kokka-Ahonniemessä Utranseläksi. Punkaharju. Tästä ei enää Punkaharjulle ollut pitkä matka, joten saavuimme ennen pimeän tuloa satamaan.

20.7.2002

Aamulla jatkoimme matkaa Punkasalmen satamaan ja ostimme paikalliselta kalastajalta tuoreita savustettuja muikkuja - eipä siinä tarvinnu muuta aamupalaa juurikaan laitella. Jo satamassa huomasi, että vesi oli täällä paljon puhtaamaan kuin mihin kotivesillä on totuttu.
Punkasalmi. Punkaharjulta jatkoimme matkaa alittaen maantiesillan, jonka jälkeen pääsimme Puruveden puolelle. Suuntasimme Mäkrän ja Patasalon välistä Kerimäelle, jossa on näkemisen arvoinen Suomen suurin puukirkko. Paikkakunnan satama venevajoineen sijaitsee kävelymatkan päässä kylätajaamasta.
Kerimäki. Irrotettuamme köydet Kerimäen satamasta suuntasimme Sammalselkää pitkin kohti Eevansaarta, joka on todella upea uimapaikka aurinkoisena päivänä. Hiekkasärkän rantaan ei harmiksemme ollut veneellämme asiaa, joten rantaan piti mennä uimalla.
Eevansaaren upea hiekkasärkkä. Paluumatkalla kohti Punkaharjua tuuli alkoi Puruvedellä yltymään, joten tuulilasin pyyhkijöillekin oli käyttöä veden pärskyessä ohjaamon ikkunoille. Punkaharjulla Nobelinniemessä jälleen sillan alitettuamme jatkoimme matkaa Tynkkylän lomaniemeen, jossa on maatilamatkailutila. Illalla kävimme kylpemässä rantasaunassa.
Tynkkylänlomaniemi.

21.7.2002

Aamulla jatkoimme matkaa kohti Savonlinnaa pitkin Kongonsaaren itä-reunaa. Upeat olivat maisemat sielläkin ei voi muuta sanoa. Hienoa kalliorantaa ja luotoja on riittämiin eikä juuri missää näy ranta-asutusta - saati sitten vastaan tulevia veneitä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Miitinhiekka. Aamiaisen tekoon pysähdyimme Pesolansaaressa olevaan Mitinhiekan retkisatamaan. Laiturissa oli melko täyttä mutta yksi vene oli juuri sopivasti lähdössä ja meille liikeni tilaa. Mitinhiekan retkisatamassa on kauniin hiekkarannan lisäksi grillikatos ja vessa.

Aamupuuron jälkeen matka jatkui kohti Pihlajavettä ja Koivukannanniemeä, jossa sijaitseva Jori Hokkasen satama oli seuraavana päämäärämme. Satama on valmistunut vuonna 2001, joten se hohti uutuuttaa. Se on myös Saimaan alueen ensimmäinen liikuntaesteisille suunniteltu retkisatama. Sataman sijainti kalliorantojen välisessä poukamassa antaa sille upeat puitteet. Ehdottomasti pysähtymisen arvoinen retkisatama, jos haluaa pysähtyä Pihjavedellä ennen Savonlinnaa. Koivukannanniemestä jatkoimme matkaa kohti Savonlinnaa.
Jori Hokkasen satama.

22.7.2002

Seuraavana päivänä suunnattiin veneen keula kohti Haukivettä, jossa pysähdyttiin Hietasaaren pohjoispuolen retkisatamassa. Oravista jatkettiin kotimatkaa Heinäveden reittiä pitkin. Yöksi mentiin Säynämön laituriin. Hietasaari.

23.7.2002

Paluumatkalla pysähdyimme Kermajärvellä reitin varrella olevassa Martinsaaren suojaisassa retkisatamassa. Rannassa on pieni laituri ja veneen perän sai peräpoijuun kiinni. Rannassa on laavu ja nuotiopaikka. Yöksi mentiin Paimensaareen.
Martinsaari Kermanjärvellä.

24.7.2002

Suvasveden jälkeen käännyimme tänä vuonna avatulle Summan reitille. Reitti on paikoin todella kapea ja matala. Viitat ovat kovin pieniä. Mutta ehdottomasti kokemisen arvoinen reitti Riistavedelle, josta jatkoimme matkaa kotisatamaan Siilinjärvelle.