Veneretki Luonterille 2005
2.7.2005
Ensimmäisenä päivänä veneiltiin Siilinjärveltä Vehmersalmen Millibaariin.

3.7.2005
Toisena päivänä jatkettiin matkaa Vehmersalmelta Heinäveden reittiä alas. Yöksi jäimme Pilpan kanavan alajuoksulle.


4.7.2005
Aamulla jatkoimme Pilpan kanavalta matkaa kohti Oravia, jossa tapasimme sivustollani käyneen venekunnan Kemijärveltä. Iltapäivällä jatkoimme vielä matkaa kohti Haislahtea, jonne menimme tällä kertaa Laitaatsillan kautta. Ruokakaupassa käynnin jälkeen jatkoimme matkaa kaverini Matiaksen mökille, jonne meidät oli kutsuttu saunomaan.


5.7.2005
Seuraava päivänä jatkoimme matkaa Kietävälän lossin vieressä olevaan Loma-Aution vierasvenelaituriin. Jo alkumatkasta vastaan tuli Merivuokko.

6.7.2005
Rannassa huomasimme Tristan 270 veneen, jossa myös etukajuutta oli tehty lasikuidusta. Hieman myöhemmin selvisi, että kyseinen vene on Loma-Aution omistajan vene ja vuosimallia 1984. Kävimme tutustumassa myös lähellä olevaan talvisäilytyshalliin, jonka hinnoittelukin oli mielestäni varsin kohtuullista.



7.7.2005
Rokansaareesta jatkoimme seuraavana aamuna matkaa kohti Korvensaarta. Luonterille mentäessä maisemat ovat todella upeita - itseasiassa niin tasaisen kauniita, että silmät tottuvat maisemaan melko nopeasti pitäen kauniita kalliorantoja itsestään selvyytenä. Myös vesi on Luonterilla todella kirkasta. Korvensaaren retkisatamaan on rakennettu vastikään uusi saunamökki. Rannassa on myös mukava kesäkeittiö ja betoniponttonilaituri. Iltapäivällä laituriin tuli myös Matias veneellään.
8.7.2005
Seuraavana päivänä Pertti lähti jatkamaan matkaa Korvensaaresta kohti Mikkeliä ja me sekä Matias kohti Saimaata. Varkaan- ja Kirkkotaipaleen kanavien välissä pysähdyimme Kallioniemen rantaan, jossa on rannan suuntaisesti pitkä betoniponttonilaituri.





9.7.2005
Seuraavana päivänä herättiin sitten Ruuhon luonnonsatamasta, joka sijaitsee luonnonkauniissa ja suojaisessa laguunissa. Yleensä Ruuhossa käydessä on siellä olla melko täyttä nyt siellä oli kuitenkin ihmeen hyvin tilaa. Lieneekö kallistunut polttoaineen hinta vähentänyt veneilyä vai mistä moinen johtuu - sillä ajoittuihan vierailumme satamaan parhaimpaan loma-aikaan. Satamassa oli myös yksi venäläinen purjevene - harvemmin sieltä päin tulee veneilijöitä kanavaa ylöspäin tutustumaan Saimaan sinisiin aaltoihin.Ruuhon saunaan liittyy pari mielenkiintoista tarinaa. Aikaa ennen kuin itse veneilin Saimaalla Ruuhossa ei pitänyt olla laisinkaan saunaan, kuitenkin rantaan oli veneilijöiden toimesta koottu erilaisista rantaan ajautuneista ja mukana tuoduista puutavaroista pieni sauna aivan vesirajaan. Kukaan ei kysyttäessä kuulemma tiennyt kuka saunan oli tehnyt mutta useimmat veneilijät sitä käyttivät ja osallistuivat sen kunnossapitoon. Tämä legendaarinen sauna korvattiin myöhemmin sataman ylläpitäjän toimesta isommalla hulppealla kelosaunalla.
Kelosaunaan liittyy sellainen kertomus, että alunperin Ruuhoon ei ollut tarkoitus tehdä saunaa paksusta kelosta. Kuitenkin hirret lahjoittaneella yrityksellä oli käynyt pieni logistinen virhe - nimittäin yrityksen johtajan saunaan tarkoitetut paksut kelohirret ja Ruuhon saunaan alunperin tarkoitetut rakennuspuut olivat sekoittuneet keskenään eikä saareen kertaalleen tuotuja hirsiä enää alettu siirtämään takaisin mantereelle. Veneilijöiden kannalta varsin hyvä onnenkantamoinen.
Aamupalan syömisen jälkeen jatkoimme matkaa kohti Hietasaarta. Matias lähti ajelemaan vähän meidän jälkeemme kohti Savonlinnaa.
Hietasaaressa ei ollutkaan aiemmin tullut käytyä omalla veneellä, joten taas oli pakollisen kuvan ottamisen paikka vuorossa. Hietasaaressa on myös melko erikoisen näköinen sauna.
10.7.2005
Kesähelle pääsi yllättämään Lappeenrannassa.


11.7.2005
Lappeenrannassa yhden lepopäivän jälkeen jatkoimme matkaa kohti Puumalata. Ja tulihan käytettyjen lehtien kaupasta ostettua muutamia vanhoja veneilyaiheisia lehtiä. Saimme miehistö täydennystä Arista, joka matkasi kyydissämme Savonlinnaan asti. Savonlinnassa odotti myös uusi polttoainepumppu, joka tilattiin puhelimitse Lappeenrannassa ollessamme. Päästyämme Suur-Saimaalle yllätti meidät melkoinen tuuli, joka sai myös aikaan ihan kiitettävän aallokon.




12.7.2005
Aamulla käytiin Saimaansillan näköalakahvilassa ja tutustumassa tämän jälkeen Puumalan torin tarjontaan. Illaksi saavuttiin sitten Savonlinnaan. Harmiksemme Casinon rannassa ei ollut enää tilaa, joten jouduimme menemään Törninpyörään, jossa haittana ovat ohikulkevien veneiden aiheuttamat aallot.
13.7.2005
Seuraavana päivänä käytiin tutustumassa Olavinlinnaan ja Savonlinnan maakuntamuseoon museolaivoineen. Iltapäivällä siirrettiin sitten vene Casinon suojaiseen satamaan ja samalla Ari lähti bussilla kohti Kuopiota.



14.7.2005
Aamulla myös veneen keula suunnattiin kohti Kuopiota. Välietappina oli tosin Varkaus, jossa käytiin moikkaamassa Sannaa hänen kesätyöpaikallaan Kuntorannassa.

15.7.2005
Seuraavana aamuna käytiin pyörähtämässä Varkaudessa aikanaan järjetettyjen asuntomessujen sataman edustalla ja tämän jälkeen suunnattiin kohti Leppävirtaa. U. Kauhasen rannassa tankattiin veneen tankki täyteen, jonka jälkeen matka jatkui kohti Konnuksen kanavaa ja siitä edelleen kohti Siilinjärveä.
Uusimmat päivitykset
Veneretki Savonlinnaan 2021Ankkurointia ja uimista.
Veneretki Pieliselle 2019Vehmaita jokimaisemia, jylhiä vaaroja ja pitkiä hiekkarantoja.
Veneretki Soisalon ympäri 2018Tyyntä ja hellettä.
Veneretki Puruvedelle 2017Hiekkasärkkiä ja sadekuuroja.
Veneretki Puumalaan 2016Paluumatkalla poikkesin myös Rantasalmen satamassa Raudanvedellä.
Huoltoblogi 2016Keula- ja peräohjailupotkurien asentaminen osa 2/2
Veneretki Luonterille 2015Yksi Saimaan sokkeloisimmista alueista tarjoaa paljon nähtävää.
Huoltoblogi 2015Keula- ja peräohjailupotkurien asentaminen osa 1/2.
Veneretki Puruvedelle 2014Menimme käymään yhdellä maailman puhtaimmista järvistä.
Huoltoblogi 2014Keulakaiteiden, pimennysverhon ja maasähköjärjestelmän asentaminen.
Veneretki Soisalon ympäri 2013Kanavia sateessa ja auringonpaisteessa.
Huoltoblogi 2013Aurinkopaneelin ja kansisuihkun asentaminen.