Veneretki Lappeenrantaan 2008
10.7.2008
Ensimmäisenä päivänä veneiltiin Siilinjärveltä Jänissaloon. Matkan varrella oli tarkoitus tankata Vehmersalmella polttoainetta mutta siellä diesel oli loppunut Millibaarin säiliöstä. Pikaisen laskutoimituksen jälkeen arvioitiin, että polttoaineen pitäisi riittää vielä Karviolle. Näin ollen jatkettiin matkaa ilman, että lähdettäisiin hakemaan polttoainetta kanistereilla huoltoasemalta Vehmersalman keskustasta. Suvasvedellä pysähdyttiin Kuopion pursiseuran tukikohtaan Jänissalossa, jossa on tukeva betoniponttoonilaituri ja peräpoijut. Kerhorakennus on sähköistettu ja saunoja on kaksi kappaletta. Tukikohta kuuluu Saimaan pursiseurojen yhteiskäyttötukikohtiin. Erityismaininnan Jänissalossa antaisee kotamallinen griliikatos, jossa kelpaa istua kesäiltana katsellen upeita järvimaisemia.11.7.2008
Aamulla jatkettiin matkaa Jänissalosta Heinäveden reitiä pitkin kohti Karvion kanavaa. Heinäveden reitillä on upeita kalliomaisemia. Myös polttoainekin riiti Karviolle, tosin tankissa ei ollut enää kuin 20 litraa polttoainetta jäljellä. Karvion kanavalla oli ruuhkaa. Viime kesänä Tristan veneiden kokoontumisajosta saatu uusi viirikin on päässyt osittain kuvaan. Karviolta jatkettiin kohti muita Heinäveden reitin kanavia ja yöksi mentiin tuttuun tapaan Pilpan kanavan alajuoksulle.12-13.7.2008
Aamulla jatkettiin matkaa Pilpalta kohti Savonlinnaa. Matkan varrella pysähdyttiin Oravissa, jossa oli melko täyttä. Uusi T-jatko-osa oli kuitenkin onneksi vapaana. Näin ollen pysähdyimme siihen pitämään taukoa. Oravissa laiturilla olleita rappusia pitkin oli erittäin helppo nousta veneeseen. Saavuimme Savonlinnaan jo sen verran myöhään, että Casinon vierasvene satama oli melko täynnä. Onneksi kävelysillan vieressä olevaan laituriin sopi kuitenkin kiinnittymään. Savonlinnassa on mukava käydä kävelyllä Kasinon silloilla ja saarilla.14.7.2008
Vietimme Savonlinnassa pari päivää ennen kuin jatkoimme matkaa kohti Kylmäsaaren retkisatamaa. Pidimme lyhyen ruokatauon Koivukannan niemen retkisatamassa Pitkällä Pihlavedellä.15.7.2008
Aamulla jatkoimme matkaa Kylmäsaaresta kohti Puumalaa, jossa kävimme kaupalla. Iltapäivällä jatkoimme matkaa Puumalasta kohti Ruuhonsaaren retkisatamaa. Kylmäsaaren retkisataman laituri. Puumalan uusi satamaravintola. Välillä vastaan tulee myös rahtialuksia. Ruuhon saaressa oli paljon veneitä.16.7.2008
Saimaanrannan suojainen satama-allas. Myös polttoainetta oli saatavilla. Lomakeskus Saimaanranta tarjoaa majoitusta niin hotellihuoneissa kuin mökeissä. Matka jatkui rantareittiä pitkin kohti Lappeenrannan satamaa. Kaunis iltarusko Lappeenrannan satamassa. Heinäkuun puolenvälin jälkeen illat alkavat jo hämärtymään. Lappeenrannan satamaa iltavalaistuksessa.17.7.2008
Kiertelimme päivän Lappeenrannassa. Hiekkaveistoksia Lappeenrannassa. Iltapäivällä suuntasimme kohti Saimaata. Tullessamme Satamosaaressa ei ollut vielä paljoa veneitä tässä laiturissa. Sen sijaan toinen laituri oli melko täynnä. Illan mittaa veneitä tuli kuitenkin lähes laiturin täydeltä.18.7.2008
Aamulla jatkettiin matkaa Satamosaaresta kohti Puumalaa. Matkan varrella pidettiin tauko Suuressa Mäntysaaressa Lappeenrannan pursiseuran tukikohdassa. Suuren Mäntysaaren sauna. Maisemia Suuresta Mäntysaaresta. Puumalan satamassa ajelehti yksinäinen tukkilautasta karannut puu.19.7.2008
Puumalasta jatkoimme aamulla matkaa kohti Savonlinnaa. Matkan varrella pysähdyimme Sulkavan pursiseuran tukikohdassa Varvirannassa. Aamulla tälläinen lintu tuli katselemaan meitä venepuomille. Luotsivene rahtilaivan vieressä. Maisemia. Sulkavan pursiseuran tukikohta Varvirannassa. Näimme ensimmäisen kerran Norjan lipun alla olevan veneen Saimaalla. Savonlinnan matkustajasatama. Olavinlinna. Kaunis iltarusko. Vanha Casino. Casinon rannan vierasvenesatama.20.7.2008
Seuraavana päivänä matka jatkui kohti Linnansaaren kansallispuistoa ja siitä eteenpäin Varkauden pursiseuran tukikohtaan Yölinnunsalmessa. Sateisella Haukivedellä. Haukiveden pinta oli melko korkealla, joten lepuuttajat sai laskea tavallista alemmas melko matalassa kiinteässä laivalaiturissa. Laiturilta on tukevat rappuset ylös infotaululle.21.7.2008
Koska tulimme vasta myöhään yöllä Yölinnunsalmeen pääsimme tutustumaan kunnolla Varkauden pursiseuran tukikohtaan vasta aamulla. Aamiaisen jälkeen jatkoimme matkaa kohti Kallavettä ja Kuopion Pursiseuran tukikohtaa Iivarinsalossa. Tämän jälkeen suuntasimme kohti kotisatamaa Siilinjärvellä. Veneet kiinnitetään tukevaa kelluvaan laituriin ja peräpoijuihin. Huvimajassa on varmasti mukava istuskella iltaa muiden veneilijöiden kanssa. Tukikohdan päärakennus. Rantasauna ja uimalaituri. Soisalon saaren ja Leppävirran kuntaa yhdistävä Leppävirran silta on 210 metriä pitkä. Tauon paikka Kuopion pursiseuran tukikohdassa Iivarinsalossa. Vanha pylväslaituri oli korvattu uudella kelluvalla laiturilla. Iivarinsalon tukikohdan punainen päärakennus.
Uusimmat päivitykset
Huoltoblogi 2022Pohjamaalauksen uusiminen ja akkulaturin asentaminen.
Veneretki Savonlinnaan 2021Ankkurointia ja uimista.
Huoltoblogi 2021Kaikuluotaimen anturin ja ankkurivinssin asentaminen sekä pohjan soodapuhallus
Veneretki Pohjois-Kallavedelle 2020Sumua ja autioita saaria.
Veneretki Pieliselle 2019Vehmaita jokimaisemia, jylhiä vaaroja ja pitkiä hiekkarantoja.
Veneretki Soisalon ympäri 2018Tyyntä ja hellettä.
Veneretki Puruvedelle 2017Hiekkasärkkiä ja sadekuuroja.
Veneretki Puumalaan 2016Paluumatkalla poikkesin myös Rantasalmen satamassa Raudanvedellä.
Huoltoblogi 2016Keula- ja peräohjailupotkurien asentaminen osa 2/2
Veneretki Luonterille 2015Yksi Saimaan sokkeloisimmista alueista tarjoaa paljon nähtävää.
Huoltoblogi 2015Keula- ja peräohjailupotkurien asentaminen osa 1/2.
Veneretki Puruvedelle 2014Menimme käymään yhdellä maailman puhtaimmista järvistä.
Huoltoblogi 2014Keulakaiteiden, pimennysverhon ja maasähköjärjestelmän asentaminen.
Veneretki Soisalon ympäri 2013Kanavia sateessa ja auringonpaisteessa.
Huoltoblogi 2013Aurinkopaneelin ja kansisuihkun asentaminen.