Ville Toivanen - Veneretki Lappeenrantaan 2006

Veneretki Lappeenrantaan 2006

4.7.2006

Lähdimme illalla kahdeksan maissa ajelemaan veneellä Siilinjärveltä kohti Vehmersalmea, jossa oltiin yötä. Matka sujui leppoisasti lukuunottamatta sitä, että Ollinselällä sivuttaisaallokko keinutti venettä vähän aikaa ikävästi.
Kallavesi.

5.7.2006

Aamulla täydennettiin sekä makea- että polttoainetankit ennen matkan jatkamista pitkin Heinäveden reittiä. Sen sijaan septin tyhjentäminen ei onnistunut, koska Millibaarissa oleva imutyhjennyslaite oli epäkunnossa.

Karvion kanavasta mentyämme oli jälkeen tauon aika. Kanavan alajuoksulle oli tullut myös uusi septi-imuri, jolla veneen septitankin tyhjentäminen onnistui. Neljän maissa jatkettiin matkaa kohti Oravia.
Pilpan kanavan käyttöyksikkö. Pilpan kanavalla oli uudistettu kanavan käyttöyksikön kattoa.
Kaunis iltarusko Oravin viittaviidakossa.
Perille Oraviin saavuttiin ennen puolta yötä. Ruukinrannan puolen venepaikat olivat täynnä joten laitettiin vene laituriin Rantamakasiinin puolella.

6.7.2006

Puoli kymmenen maissa aamulla jatkettiin matkaa kohti Savonlinnaa, jossa oltiinkin jo hyvissä ajoin perillä. Näin ollen Kylpylä Hotelli Casinon rannasta saatiinkin veneelle hyvä poijupaikka laiturin päästä.

7.7.2006

Aamulla käytiin täydentämässä Savonlinnassa ruokavarasto. Puolen päivän maissa matkaa jatkui kohti Puumalaa jonne saavuttiin kahdeksan maissa.
Vajaan puolen tunnin päästä Puumalaan tultuamme alkoi myös vesisade. Kauempana myös ukkosti ja satamassakin tuuli melko kovaa. Tästä syystä vene keikkui laiturissa melko ikävästi.

8.7.2006

Aamulla käytiin Puumalassa kaupoilla. Eräässä näyteikkunassa pisti silmään poiju ja pitihän se ostaa, kun hintakin sattui kohdilleen. Puoli neljän maissa jatkettiin Puumalasta matkaa kohti Sahanlahtea, jonne mentäessä lokiin kertyi matkaa ainoastaan 3,5 meripenkinkulmaa.

9.7.2006

Kymmenen maissa suunnattiin veneen keula Sahanlahdesta kohti Puumalaa, jossa käytiin kaupassa ja täytettiin makeavesitankki. Tämän jälkeen jatkettiin matkaa kohti Ruuhonsaarta, jonka laiturilla tuli jututtamaan kotisivuillani käynyt espoolainen venekunta.
Vähän myöhemmin Ruuhonsaaren rantaan saapui veneemme lisäksi toinen Tristan 300.

10.7.2006

Yhdentoista maissa lähdettiin ajelemaan Ruuhosta kohti Lappeenrantaa. jossa oltiin perillä neljän maissa. Päivä oli todella hiostava ja illalla jyrisikin ukkonen ja satoi vettä.

11.7.2006

Puoli yhdenmaissa ajettiin Lappeenrannan Kasinon vierasvenelaiturista Linnoitusniemen huoltorakennukselle, jossa tankattiin veneeseen polttoaineitta. Tämän jälkeen jatkettiin matkaa kohti Satamosaarta, jossa oltiin perillä viiden maissa.

12.7.2006

Puoli yhdentoista aikoihin aamupäivällä lähdettiin ajelemaan Satamosaaren suojaisasta laguunista Saimaalle. Heti laguunin suulta ulos tultaessa huomasi, että aallokko oli melko kovaa. Myöhemmin saimme tietää, että sääennusteessa oli annettu Saimaalla liikkujille puuskissa voimakkaasta tuulesta 12 m/s. Ehkei se ihan niin kovaa ollut mutta vene keikkui vaahtopäiden seassa kyllä melko kovasti.

Puumalassa otettiin täydennystä makeavesitankkiin ja tyhjennettiin myös septi, jonka jälkeen jatkettiin matkaa kohti Kylmäsaarta. Haapaselällä tuuli taas keinutti venettä jonkin verran mutta Kylmäsaaren retkisatama oli onneksi melko suojainen.

13.7.2006

Lähdettiin ajelemaan heti aamulla Kylmäsaaren satamasta kohti Savonlinnaa. Matkan varrella pysähdyttiin Linnavuoren laiturissa.
Sataman vierestä nousee upean näköinen kallio. Satamassa oli myös viihtyisä grillikatos. Iltapäivällä jatkettiin matkaa Savonlinnaan mutta Casinon rannassa ei ollut oikein kunnollista paikkaa enää jäljellä joten päätettiin jatkaa matkaa vielä Oraviin.

14-15.7.2006

Aamulla jatkettiin kuuden maissa matkaa kohti Heinäveden reittiä ylöspäin. Puurotauko pidettiin Pilpan kanavan alajuoksulla. Iltapäivällä oltiin jo Karviolla, jossa tankattiin polttoainetta, otettiin vettä ja tyhjennettiin septi. Siitä matka jatkui kotisatamaan jossa oltiin perillä yhden maissa seuraavan päivän puolella.