Veneen huolto- ja kunnostusblogi 2023

Pohjamaalauksen uusiminen osa 2/2

Kiristyineistä eliönestomaalimääräyksistä johtuen sisävesillä sallittuja maaleja ei ole markkinoilla useita. Viime kesänä kokeilimme jättää pohjan kiiltävälle Hempel High Protect epoksimaalipinnalle. Kokeilu oli onnistunut. Pohja lähti painepesurilla helposti puhtaaksi syksyllä.

Tänä keväänä päätimme viimeistellä pohjan karhentamalla kerman värisen epoksimaalin ja maalaamalla päälle väriltään mustaa Hempel Light Primer epoksimaalia. Samaa maalia olimme käyttäneet myös ohjailupotkurien tunneleissa, joten pohjasta tuli kokonaan saman värinen. Loppu tulokseen olimme tyytyväisiä, koska mattamusta pinta sopii mielestäni veneen pohjaan paremmin. Syksyllä pohjanpesussa ei myöskään ollut ongelmia saada likaa irtoamaan.

Vesirajaan maalasimme tumman punaisen raidan. Valitsimme International Perfection kaksikomponentti maalin, jolla tulee erittäin kiiltävä pinta. Väri on Chilli Red E294.

Uuden lämmittimen asentaminen

Vuonna 1998 ostettu Wallas 3000DX lämmitin oli alkanut osoittamaan ikääntymisen merkkejä, joten päätimme asentaa uuden laitteen tilalle. Ostimme Wallas 30 GB lämmitin, jonka asentaminen aiemman lämmittimen tilalle kävi helposti. Toki asennusteline ja käyttöpaneeli täytyi vaihtaa.

Uuden autopilotin ja hydrauliohjauksen asentaminen

Veneen aiempi autopilotti meni epäkuntoon. Lisäksi kaapeliohjauksessa oli runsaasti klappia. Näin ollen päätettiin hankkia veneeseen hydrauliohjaus ja liittää siihen järjestelmäpilotti. Saimme Tristan Service Oy:sta asiantuntevaa palvelua ja kilpailukykyisen Kallavesj' näyttelyn messutarjouksen Vetuksen hydrauliohjauksesta.

Ohjaussylinteriksi valitsimme MTC5210 mallin ja ohjauspumpuksi tuli väriltään musta HTP3010RB. Tarvitsimme myös ruostumattomasta teräksestä valmistetun 38 mm HTPF upotuslaipan, sillä muutoin ruori ja ohjaamon penkin väliin ei olisi jäänyt riittävästi jalkatilaa. Saimme hyvän neuvon käyttää 12 mm paksuista letkua, koska 10 mm letkuissa pitävien liitoksien tekeminen on haastavampaa.

Asennukseen meni 15 metrin kela HHOSE8015 Vetus 8x12mm nylonletkua sisältäen myös tasausletkun ohjauspumpun ja autopilotin pumpun välille sekä haarat autopilotin pumpulle. Letkua jäi jäljelle noin 20 cm. Nylonletkun leikkaaminen ja messinkiliittimien liittäminen suojui ohjeita seuraten ongelmitta. Yhteensä tarvitsimme suoria HS1031MS messinkiliittimiä kaksitoista kappaletta, kulma HS1037MS messinkiliittimiä kaksi kappaletta ja HS213 T-liittimiä kaksi kappaletta. VHS hydrauliöljy HF15 meni järjestelmään vajaat kaksi litraa.

Koska halusimme käyttää olemassa olevaa karttaplotteria autopilotin ohjaamiseen, meidän piti löytää siihen sopiva autopilotin tietokone. Päädyin lopulta Simradin AC12 malliin, jonka löysin käyttämättömänä alkuperäisessä paketissa Tori.fi-sivustolta 250 euron hintaan. Samoin onnistuin löytämään niin ikään käyttämättömät Simrad RPU80 autopilotin hydrauliohjauksen pumpun ja RC42 kompassin samalta sivustolta 580 eurolla toiselta myyjältä.

Ensimmäisen kesän kokemuksia hydrauliaohjauksesta ovat erinomaiset. Aiemmin kaapeliohjauksella venettä täytyi ohjata jatkuvasti. Nyt takaiskuventtiilillä varustetulla hydrauliohjauksella vene kulkee suoraan, kun ruorista päästää irti. Uusi autopilotti myös pitää kurssinsa paremmin kuin aiempi.

Uuden kuomun asentaminen

Vanha vajaat parikymmentä vuotta käytössä ollut kuomu alkoi vuotamaan ja ikkunat olivat menneet sameiksi. Näin ollen oli aika hankkia uusi kuomu. Päädyimme tilaamaan kuomun samoin kuin edellisellä kerralla MP-venekuomusta.