Veneen huoltoblogi 2015

Ohjailupotkurien asentaminen osa 1/2

Ostimme kaksi Lewmar 2.0 kit 8 pakettia. Tehoa potkurissa on kolme hevosvoimaa. Paketissa tulee mukana moottori, hallintapaneeli ja johtosarja. Näin ollen tarvitsimme hankkia vielä kaksi metrin pitkää 140 mm sisähalkaisijalla olevaa potkuritunnelia.

Tristanin köli on täytetty terässilpulla, jonka päälle on tehty kansi polyesterihartsin ja hiekan seoksesta. Jostain syystä kansi oli lohkeillut reunoista. Päätimme korjata tunnelin asentamisen yhteydessä myös kannen. Työ eteni poistamalla ensin hartsin ja hiekan seoksesta tehty kansi, jonka jälkeen voitiin ottaa pois painona olevat metallisuikaleet. Näin saatiin tunnelin alapuolelle myös lisää työskentelytilaa. Varsinainen tunnelin asentaminen alkoi taivuttamalla kartongista malli, jota käytettiin apuna tunnelin sijainnin määrittämisessä rungon sisäpuolella. Tämän jälkeen porattiin tunnelin keskikohtiin molemmille laidoille vaakasuorat reiät. Lopulta saimme reikiin laitetun metallitangon, johon oli kiinnitetyn harppi, avulla merkittyä tunnelin sijainnin rungon ulkopuolella. Sijainnin määrittämisen jälkeen tehtiin tunnelin aukot kuviosahalla.
Seuraavaksi hiottiin tunnelin ympäristöstä topcoat pois tunnelin laminointia varten. Ennen laminointia tunneli kiinnitettiin kevyesti paikoilleen hartsilla.
Varsinainen tunnelin laminointi tehtiin sisäpuolelta. Keulapotkurin tunnelin laminoinnin jälkeen pilssiin laitettiin takaisin metallisuikaleet ja laminointiin kansi uudestaan hartsin ja hiekan seoksella. Ulkopuolelta tunnelin ja rungon saumoihin käytimme polyesterikittiä.