Veneen huoltoblogi 2015
Ohjailupotkurien asentaminen osa 1/2
Ostimme kaksi Lewmar 2.0 kit 8 pakettia. Tehoa potkurissa on kolme hevosvoimaa. Paketissa tulee mukana moottori, hallintapaneeli ja johtosarja. Näin ollen tarvitsimme hankkia vielä kaksi metrin pitkää 140 mm sisähalkaisijalla olevaa potkuritunnelia.
Tristanin köli on täytetty terässilpulla, jonka päälle on tehty kansi polyesterihartsin ja hiekan seoksesta. Jostain syystä kansi oli lohkeillut reunoista. Päätimme korjata tunnelin asentamisen yhteydessä myös kannen.
Työ eteni poistamalla ensin hartsin ja hiekan seoksesta tehty kansi, jonka jälkeen voitiin ottaa pois painona olevat metallisuikaleet. Näin saatiin tunnelin alapuolelle myös lisää työskentelytilaa.
Varsinainen tunnelin asentaminen alkoi taivuttamalla kartongista malli, jota käytettiin apuna tunnelin sijainnin määrittämisessä rungon sisäpuolella. Tämän jälkeen porattiin tunnelin keskikohtiin molemmille laidoille vaakasuorat reiät. Lopulta saimme reikiin laitetun metallitangon, johon oli kiinnitetyn harppi, avulla merkittyä tunnelin sijainnin rungon ulkopuolella. Sijainnin määrittämisen jälkeen tehtiin tunnelin aukot kuviosahalla.
Seuraavaksi hiottiin tunnelin ympäristöstä topcoat pois tunnelin laminointia varten. Ennen laminointia tunneli kiinnitettiin kevyesti paikoilleen hartsilla.
Varsinainen tunnelin laminointi tehtiin sisäpuolelta. Keulapotkurin tunnelin laminoinnin jälkeen pilssiin laitettiin takaisin metallisuikaleet ja laminointiin kansi uudestaan hartsin ja hiekan seoksella.
Ulkopuolelta tunnelin ja rungon saumoihin käytimme polyesterikittiä.
Uusimmat päivitykset
Huoltoblogi 2022Pohjamaalauksen uusiminen ja akkulaturin asentaminen.
Veneretki Savonlinnaan 2021Ankkurointia ja uimista.
Huoltoblogi 2021Kaikuluotaimen anturin ja ankkurivinssin asentaminen sekä pohjan soodapuhallus
Veneretki Pohjois-Kallavedelle 2020Sumua ja autioita saaria.
Veneretki Pieliselle 2019Vehmaita jokimaisemia, jylhiä vaaroja ja pitkiä hiekkarantoja.
Veneretki Soisalon ympäri 2018Tyyntä ja hellettä.
Veneretki Puruvedelle 2017Hiekkasärkkiä ja sadekuuroja.
Veneretki Puumalaan 2016Paluumatkalla poikkesin myös Rantasalmen satamassa Raudanvedellä.
Huoltoblogi 2016Keula- ja peräohjailupotkurien asentaminen osa 2/2
Veneretki Luonterille 2015Yksi Saimaan sokkeloisimmista alueista tarjoaa paljon nähtävää.
Huoltoblogi 2015Keula- ja peräohjailupotkurien asentaminen osa 1/2.
Veneretki Puruvedelle 2014Menimme käymään yhdellä maailman puhtaimmista järvistä.
Huoltoblogi 2014Keulakaiteiden, pimennysverhon ja maasähköjärjestelmän asentaminen.
Veneretki Soisalon ympäri 2013Kanavia sateessa ja auringonpaisteessa.
Huoltoblogi 2013Aurinkopaneelin ja kansisuihkun asentaminen.