Veneen huoltoblogi 2005
Uuden kuomun teettäminen
Veneeseen tilattiin joulukuussa 2004 uusi avotilan kuomu Turun markiisista ja peitteestä, jonka venekuomut tunnetaan nimellä MP-venekuomu. Päädyimme valinnassa tähän yritykseen, koska myös aiempi kuomu oli siellä valmistettu. Näin ollen heillä oli valmiit kaavat Tristan 300 veneen kuomuun, eikä aiempaa kuomua tarvinnut purkaa kaavojen tekemistä varten - joten aiemman kuomun pystyi jättämään varakuomuksi. Jos suinkin mahdollista, kuomu kannattaa muuten tilata ennen kevään ruuhkaa. Useat yritykset antavat syksyllä kuomun tilanneille asiakkaille normaalihinnasta alennusta - tässä tapauksessa hinta putosi kymmenen prosenttia.
Parraslistojen uusiminen
Alunperin oli tarkoituksena vaihtaa ainoastaan lahot osat parraslistojen vanereista. Kuitenkin tutkiessamme lähemmin korjauskohdetta huomasimme, että parraslistat olivat irronneet useista kohdista veneen rungosta. Näin ollen oli järkevää irrottaa parraslistat yhdellä kertaa kokonaan irti ja vaihtaa kokonaan uusiin.

Käytimme laminointiin 300 grammaa neliöltä painavaa lasikuitumattoa. Laminointi alkoi tasaisella alustalla suoraan tiikkiviilun päälle. Viimeisen kerroksen laminoimme muotoonsa vanhan parraslistan päällä. Yhteensä laminointiin kului hartsia 25 kiloa.

Muotoilimme parraslistat rälläkällä oikean muotoisiksi käyttäen vanhoja parraslistoja malleina. Seuraava työvaihe oli uusien listojen sovittaminen, johon kului yllättävän paljon aikaa.

Tämän jälkeen pääsimme lopulta liimaamaan ja ruuvaamaan partaat paikoilleen. Alkuperäisestä poiketen lisäsimme myös parraslistojen sisäpuolelle ruuvien kantojen päälle tiikkitulpat. Näin ollen vesi ei pääse ruuvien vierestä lakan alle ja tekemään tuhojaan.

Seuraavaksi parraslistoihin tehtiin veden poistumisaukot. Ennen kyllästämistä ja lakkaamista suojasimme tiikkikannet muovilla, koska lakatessa sattuu usein siveltimestä tippumaan pisaroita sinne minne ei pitäisi.

Parraslistojen kyllästämiseen käytimme Owatrol I öljyä. Tämän jälkeen parraslistat lakattiin kahdeksan kertaa Le Tonkinois lakalla. Olemme käsitelleet hytin kyseisellä lakalla kahtena keväänä ja olleet erittäin tyytyväisiä lopputulokseen. Lopuksi laitettiin vielä parraslistan ja tiikkikannen väliin mustaa Würthin tiivistemassaa.
Uusimmat päivitykset
Huoltoblogi 2022Pohjamaalauksen uusiminen ja akkulaturin asentaminen.
Veneretki Savonlinnaan 2021Ankkurointia ja uimista.
Huoltoblogi 2021Kaikuluotaimen anturin ja ankkurivinssin asentaminen sekä pohjan soodapuhallus
Veneretki Pohjois-Kallavedelle 2020Sumua ja autioita saaria.
Veneretki Pieliselle 2019Vehmaita jokimaisemia, jylhiä vaaroja ja pitkiä hiekkarantoja.
Veneretki Soisalon ympäri 2018Tyyntä ja hellettä.
Veneretki Puruvedelle 2017Hiekkasärkkiä ja sadekuuroja.
Veneretki Puumalaan 2016Paluumatkalla poikkesin myös Rantasalmen satamassa Raudanvedellä.
Huoltoblogi 2016Keula- ja peräohjailupotkurien asentaminen osa 2/2
Veneretki Luonterille 2015Yksi Saimaan sokkeloisimmista alueista tarjoaa paljon nähtävää.
Huoltoblogi 2015Keula- ja peräohjailupotkurien asentaminen osa 1/2.
Veneretki Puruvedelle 2014Menimme käymään yhdellä maailman puhtaimmista järvistä.
Huoltoblogi 2014Keulakaiteiden, pimennysverhon ja maasähköjärjestelmän asentaminen.
Veneretki Soisalon ympäri 2013Kanavia sateessa ja auringonpaisteessa.
Huoltoblogi 2013Aurinkopaneelin ja kansisuihkun asentaminen.