Veneen huoltoblogi 2005

Uuden kuomun teettäminen

Veneeseen tilattiin joulukuussa 2004 uusi avotilan kuomu Turun markiisista ja peitteestä, jonka venekuomut tunnetaan nimellä MP-venekuomu. Päädyimme valinnassa tähän yritykseen, koska myös aiempi kuomu oli siellä valmistettu. Näin ollen heillä oli valmiit kaavat Tristan 300 veneen kuomuun, eikä aiempaa kuomua tarvinnut purkaa kaavojen tekemistä varten - joten aiemman kuomun pystyi jättämään varakuomuksi. Jos suinkin mahdollista, kuomu kannattaa muuten tilata ennen kevään ruuhkaa. Useat yritykset antavat syksyllä kuomun tilanneille asiakkaille normaalihinnasta alennusta - tässä tapauksessa hinta putosi kymmenen prosenttia.
Materiaalivalinnassa päädyimme Tempotest-tuotenimellä markkinoitavaan 100% akryliseen kuomukankaaseen. Uuteen kuomun tilasimme aiemmasta poiketen tuuletusventtiilit hyönteisverkoilla ja pyysimme muotoilemaan takaikkuiden ulommat yläreunat pyörtäviksi. Työn laatuun olemme erittäin tyytyväisiä - ompeleet ovat suoria ja muutoinkin kuomu vaikuttaa laadukkaasti tehdyltä.

Parraslistojen uusiminen

Alunperin oli tarkoituksena vaihtaa ainoastaan lahot osat parraslistojen vanereista. Kuitenkin tutkiessamme lähemmin korjauskohdetta huomasimme, että parraslistat olivat irronneet useista kohdista veneen rungosta. Näin ollen oli järkevää irrottaa parraslistat yhdellä kertaa kokonaan irti ja vaihtaa kokonaan uusiin.
Päädyimme tekemään uudet parraslistat vanerin sijaan lasikuidusta ja sisä- ja ulkopuolelle tulevasta kolmen millimetrin paksuisesta tiikkiviilusta. Näin veneen ulkonäkö säilyy entisellään mutta parraslistojen tukevuus ja veden kestävyys paranee.



Käytimme laminointiin 300 grammaa neliöltä painavaa lasikuitumattoa. Laminointi alkoi tasaisella alustalla suoraan tiikkiviilun päälle. Viimeisen kerroksen laminoimme muotoonsa vanhan parraslistan päällä. Yhteensä laminointiin kului hartsia 25 kiloa.



Muotoilimme parraslistat rälläkällä oikean muotoisiksi käyttäen vanhoja parraslistoja malleina. Seuraava työvaihe oli uusien listojen sovittaminen, johon kului yllättävän paljon aikaa.



Tämän jälkeen pääsimme lopulta liimaamaan ja ruuvaamaan partaat paikoilleen. Alkuperäisestä poiketen lisäsimme myös parraslistojen sisäpuolelle ruuvien kantojen päälle tiikkitulpat. Näin ollen vesi ei pääse ruuvien vierestä lakan alle ja tekemään tuhojaan.



Seuraavaksi parraslistoihin tehtiin veden poistumisaukot. Ennen kyllästämistä ja lakkaamista suojasimme tiikkikannet muovilla, koska lakatessa sattuu usein siveltimestä tippumaan pisaroita sinne minne ei pitäisi.



Parraslistojen kyllästämiseen käytimme Owatrol I öljyä. Tämän jälkeen parraslistat lakattiin kahdeksan kertaa Le Tonkinois lakalla. Olemme käsitelleet hytin kyseisellä lakalla kahtena keväänä ja olleet erittäin tyytyväisiä lopputulokseen. Lopuksi laitettiin vielä parraslistan ja tiikkikannen väliin mustaa Würthin tiivistemassaa.