Veneen huoltoblogi 2004
Ohjaamon ikkunoiden alareunan kunnostaminen
Koska paarpuurin puoleisen ja keskimmäisen ikkunakehyksen alareunoihin oli päässyt imeytymään vettä, täytyi ensin pehmentyneet osat vanereista taltata pois. Keskimmäisen ikkunakehyksen osalta alareunaan jäi ainoastaan sisäpuolelle hyvin ohut viilu - muu osa lähti pois. Paarpuurin puolen ikkunankehyksestä puolestaan kova vaneri löytyi melkein heti eikä siihen tarvinnut liimata kuin yksi kolmen millimetrin paksuinen viilukerros. Styyrpuurin puolella vaneri oli täysin kova, joten siinä riitti pintaviilun hiominen puupinnalle.




Defrosterin asentaminen
Ensimmäinen vaihe lämmittimen asennuksessa oli löytää defrosterille moottorin läheltä asennuspaikka, että moottorin kiertoon kytkemiseksi ei tarvitse tehdä pitkiä letkutuksia. Pienen pähkäilyn jälkeen Hercules ED4 defrosteri sopi täydellisesti mittojensa puolesta navigaattorin jalkatilan alapuolella sijaitsevan säilytystilan alle. Tästä sijainnista oli lisäksi lyhyt matka vetää lämminilmaputket sekä keulahyttiin että ohjaamoon. Täten ainoa pitempi putki tarvittiin perähyttiin.
Laitteessa vakiona olevat 4 kappaletta putkiyhteitä riittivät mainiosti käyttötarpeisiimme joten niistä laitoimme kaksi kappaletta ohjaamoon, jotka ensi vaiheessa asennettiin sekä kuljettajan että kartturin jalkatilaan ja myöhemmin ne on tarkoitus haaroittaa ja laittaa niistä puhallus myös tuulilasille. Loput kaksi putkiyhdettä palvelevat keula- että perähyttien lämmitystä ajonaikana.
Keulahytin lämpöputken ulostulon sijoitimme polttoainekäyttöisen lämmittimen läpiviennin yläpuolelle. Kävi vielä niin hyvä tuuri, että löytyi vastaavanlainen metallinen läpivienninsäileikkö kuin toisen lämmittimen ulostulossakin on. Jalkatilaan meneviin putkiin valitsimme läpivienneiksi säädettävät venttiilit.
Aluksi pohdimme, että olisimmeko sijoittaneet molempien lämmittimien ilmakierrot samaan putkistoon. Päädyimme kuitenkin siihen ratkaisuun, että ilmakierrot ovat erilliset. Näin voimme pitää molempia lämmittimiä yhtäaikaa päällä ilman pelkoa, että toisen lämmittimen kierrosta olisi haittaa toisen lämmittimen toiminnalle.
Kuljettajan jalkatilaan defrosterin puhallin putkivedettin kuvassa näkyvällä tavalla. Vastaavan kaltainen järjestely on myös navigaattorin puolella.
Perähytissä sijoitimme myös ulostulon olemassa olevan vastaavan läpiviennin viereen. Putkien asentamiseen meni yllättävän paljon aikaa vaikka asennus on teoriassa yksinkertainen operaatio. Käytännössä kuitenkin joutuu harkiten miettimään mistä putki on optimaalisinta vetää.
Ensimmäisen kesän kokemuksien perusteella lämmitin toimi erinomaisesti. Melutaso on miellyttävän alhainen ja vene lämpenee todella nopeasti verrattuna 3 kw:n polttoainekäyttöiseen lämmittimeen. Tämä on sinällään ymmärrettävää sillä onhan defrosterin tehokin yli kolme kertaa tehokkaampi (3 kW versus 10,8 kW).
Tulevaisuuteen jäi projektin tiimoilta vielä vähän rakenneltavaa: tuulilasille pitäisi saada huurteen poisto sekä kiertokytkimelle pitäisi löytää sopiva sijainti ohjaamossa. Tarkoituksena on laittaa se vanhan puhaltimen kytkimen tilalle mikäli onnistumme saamaan siististi tehtyä puhalluksen tuulilasille. Ongelmanahan on se että kuinka saa putket vietyä huomaamattomasti tuulilasille - tähän otetaan mielellään vinkkejä vastaan.
Lepuuttajatelineiden kiinnittäminen
Lepuuttaja telineiden kiinnittäminen ei onnistunut vakiokiinnikkeillä muutoin kuin keulimmaisen korin osalta. Muista koreista taivutimme ruuvipenkissä yläosaa ja lisäsimme niihin pienet teräspalat joissa on kiinnitysruuville valmiina reikä. Lisäksi kiinnitimme korit toisiinsa hitsaten, koska näin saavutimme mielestämme paremman näköisen kokonaisuuden kuin tarkoitukseen suunniteltuja kiinnikkeitä käyttäen.
Ankaroliinan kiinnittäminen takakaiteeseen
Jo pitkään olimme harkinneet liinakelan hankkimista veneeseemme. Päädyimme lopulta Ankaroliinan hankkimiseen siitä kuulemiemme positiivisten käyttökokemuksien vuoksi. Valintamme kohdistui 56 metriä pitkään ja 35 mm leveään liinaan, jonka vetolujuus on 3 000 kg. Liinan mukana tulleet kiinnikkeet eivät kuitenkaan valitettavasti soveltuneet meidän veneen takakaiteisiin suoraan, joten jouduimme tekemään metallista uudet kiinnikkeet.
Uusimmat päivitykset
Veneretki Savonlinnaan 2021Ankkurointia ja uimista.
Veneretki Pieliselle 2019Vehmaita jokimaisemia, jylhiä vaaroja ja pitkiä hiekkarantoja.
Veneretki Soisalon ympäri 2018Tyyntä ja hellettä.
Veneretki Puruvedelle 2017Hiekkasärkkiä ja sadekuuroja.
Veneretki Puumalaan 2016Paluumatkalla poikkesin myös Rantasalmen satamassa Raudanvedellä.
Huoltoblogi 2016Keula- ja peräohjailupotkurien asentaminen osa 2/2
Veneretki Luonterille 2015Yksi Saimaan sokkeloisimmista alueista tarjoaa paljon nähtävää.
Huoltoblogi 2015Keula- ja peräohjailupotkurien asentaminen osa 1/2.
Veneretki Puruvedelle 2014Menimme käymään yhdellä maailman puhtaimmista järvistä.
Huoltoblogi 2014Keulakaiteiden, pimennysverhon ja maasähköjärjestelmän asentaminen.
Veneretki Soisalon ympäri 2013Kanavia sateessa ja auringonpaisteessa.
Huoltoblogi 2013Aurinkopaneelin ja kansisuihkun asentaminen.